יהלום אדמה או יהלום מעבדה?

אתם עומדים לפני רכישת תכשיט יהלומים ובוודאי שאלתם את עצמכם מה עדיף לקנות? יהלום טבעי שגדל בבטן האדמה או שמא יהלום שהליך גידולו התרחש במעבדה .

האם יהלום מעבדה הוא יהלום אמיתי?

בראש ובראשונה יש לדעת שאין שום הבדל בין שני היהלומים פרט לבית הגידול של היהלום.

על מנת לגדל יהלומי מעבדה משתמשים המדענים בטכנולוגיה המדמה את תנאי החום והלחץ הקיצוניים המתרחשים בבטן האדמה והנדרשים לצורך יצירת  היהלום. במעבדה משחזרים המדענים את התהליך הכימי והפיזי באמצעות גז עשיר פחמן , ומתוך זרע של יהלום אדמה נוצר גביש יהלום גולמי הזהה ליהלום האדמה.  יהלומים אלה זהים מבחינה אטומית, מולקולרית, פיזית, אופטית וקשיות החומר ומאפייניו זהים לחלוטין ליהלום הכרייה. גם גבישי יהלומי המעבדה עוברים תהליכי ניסור וליטוש בדיוק כמו היהלום מהטבע.

ייתכן ועובדות אלה לא עושות עליכם רושם ואתם עדיין מסופקים?  אם כן, אתם בוודאי יכולים להסתמך על ה FTC , לשכת הסחר האמריקאית, שבדקה וקבעה בשנת 2018 כי יהלום הוא יהלום, לא משנה אם הוא גדל במעבדה או יוצא מהאדמה.

  https://www.forbes.com/sites/pamdanziger/2018/08/02/what-the-ftc-diamond-ruling-means-for-consumers-and-diamond-marketers/?sh=1e9c3dac20fa

 

זכויות אדם ויהלומים-  לפני מספר שנים, תעשיית היהלומים הכרויים נבדקה לעומק ונחשפו בה שיטות הפקה לא אתיות.  יהלומים אלה, המכונים יהלומי דמים או סכסוך, מימנו אלימות וניצלו כורים , ביניהם קטינים ובני משפחותיהם .

 הודות לתהליך קימברלי, שהוקם בשנת 2003, שיטות לא אתיות אלו צומצמו באופן משמעותי.  למעשה, עד לסוף שנת 2021 ההערכה היא שמעל 90% מיהלומי האדמה היו נטולי קונפליקטים. אך עדיין מאבקים על שליטה בטריטוריה של מרבצי יהלומים עשויים להוביל לאלימות ולניצול בעיקר בקרב שבטים במדינות אפריקה וכן לשמש כמקור הכנסה למשטרים דיקטטורים. אם מצרפים גם את רוסיה למשוואה אז כל יהלום שלישי שנכרה בעולם הוא יהלום קונפליקט.

 נוסף על כך, במהלך הליכי הכרייה המסוכנים, אין כמעט יום בו לא מתרחשת תאונת כרייה (בכל סוגי המכרות)  עבודה במכרות גובה את חייהם של אלפי עובדים מדי שנה ברחבי העולם.

לפיכך, אם חשובה לך הימנעות מקונפליקט ומאלימות, מפגיעה באוכלוסיות המוחלשות על פני כדור הארץ או מיהלומי דמים, יהלומים שנוצרו במעבדה מספקים שקט נפשי שיהלום טבעי לא יכול לתת, וייתכן שתמצא ביטחון בידיעת המקור המדויק של היהלום שלך.  בקניית יהלום מעבדה אתם יודעים שבנתינתו לאהוביכם לא פגעתם באיש כדי להשיגו.

 

יהלומים והגנת הסביבה – כמו בכרייה של כל משאב טבע, לכריית היהלומים יש השפעה משמעותית על הסביבה.  למען ההגינות, חברות כריית יהלומים מודעות לחלוטין להשפעה הזו ונקטו בצעדים כדי לנסות למזער את ההשפעה שיש להן על המערכות האקולוגיות סביבן. אולם עדיין, כל מכרה שנפער בכדור הארץ, גורם לפציעה בלתי הפיכה בכדור, גורם נזק עצום לבתי גידול של בעלי חיים ולכריתת עצים נרחבת.

לעומת זאת, יהלומים שנוצרו במעבדה הם מטבעם ובאופן משמעותי פחות מזיקים לסביבה שכן נדרשת הרבה פחות אנרגיה כדי לגדל יהלום במעבדה מאשר כדי לחפור אותו מהאדמה.  למעשה, זה למעשה גם האינטרס של המגדלים למזער את כמות האנרגיה שהם משתמשים בה בתהליך הגידול כדי לחסוך כסף ולהקטין את העלויות שלהם.

אכן, רוב היהלומים שמגדלים בהודו ובסין אכן צורכים אנרגיה וחשמל רב, אולם במעבדות במדינות המפותחות אף אספקת החשמל היא מאנרגיה סולרית וממקורות של אנרגיה מתחדשת. אצלנו ב Love Diamonds משתמשים אך ורק ביהלומי גלם שמגיעים ממדינות אלו, דבר שתורם להגנה מרבית על הסביבה.

 

מחיר- מחירם של יהלומים שנוצרו במעבדה נמוך ונוח משמעותית מיהלומים שנכרו מהאדמה.

 עם זאת, זה לא אומר שיהלום שנוצר במעבדה הוא "זול".  למעשה, עלויות ההון עבור יהלומים שגודלו במעבדה ויהלומי אדמה די דומות. במעבדות המובילות לגידול יהלומים הושקעו מאות מיליוני דולרים להקמתם.

אז למה יהלומים שנוצרו במעבדה זולים יותר?  ליהלומים מכורים ויהלומים שנוצרו במעבדה יש את אותן עלויות בדיוק בכל הנוגע לחיתוך, עיבוד, ליטוש ובדיקה.  עם זאת, עד לנקודה זו, העלויות והתהליכים שונים מאוד.

 ליהלומי כרייה יש שרשרת אספקה ארוכה.  כדי לקבל יהלום מצורתו הגולמית לאבן חן מוכנה לקמעונאות נדרשים חכירת קרקע של אלפי דונמים וחפירתה, מכונות כריה וציוד כריה כבד ושינועם ממכרה למכרה. כמו כן כורים, מפיצים, חותכים, מלטשים, יצרני תכשיטים וקמעונאים.

 מהצד השני, שרשרת אספקת היהלומים שנוצרה במעבדה קצרה בהרבה על ידי דילוג על תהליך הכרייה.  במילים פשוטות, יהלום שנוצר במעבדה נוגע בהרבה פחות ידיים, מה שהופך אותו בסופו של דבר לנגיש יותר וליקר פחות.

 

לסיכומו של דבר, יהלום נועד לבטא אהבה, ובעולם של מודעות סביבתית הולכת וגוברת אם חשוב לכם להביע אהבה , בקניית יהלום שגדל במעבדה, אתם מביעים אהבה לא רק לאהובכם ולעצמכם (המחיר כבר אמרנו..) אלא גם לכדור הארץ ולאנושות כולה.

זו הסיבה שאצלנו ב- Love Diamonds  תוכלו לרכוש רק יהלומי אהבה.

מזל טוב, תתחדשו!